Pakk ikke inn språket i unødvendig vanskelige ord og vendinger. Lag en plan: Hva skal jeg si? Hvem skal jeg si det til? Hvordan skal jeg si det – og hvor?

Og hva ønsker jeg at mottakeren skal gjøre med budskapet mitt? Små taler, innlegg, e-post, instruksjoner, annonser, PR-meldinger, informasjoner – uansett hva som skal sies, så gjør det må en måte som blir forstått, lagt merke til og husket! Lenge.

Det er dine ord. Sørg for å bruke dem riktig!

  • Hva er en tekstidé?
  • Hvordan få fart på ordene?
  • Fra bokstaver til opplevelser
  • Snakk i bilder!
  • Drep klisjeene – med god samvittighet
  • Overskriften er inngangsporten
  • Avslutningen er appellen – ikke spar på argumentene
  • Bokstaver med smil om munnen
  • ”Og jeg, bare … lissom, på en måte – holdt jeg på å si …”
  • AHA! Å lytte med øynene.

Hva du skal sitte igjen med:

  • God kjennskap om hvordan en tekst kan bygges opp.
  • Ingen grammatikk, kun fornuftig språkbruk som alle forstår.
  • Lyst til å skrive mer – og bli enda dyktigere med bokstavene.